Vi vill fortsätta att utveckla Nora!

Mycket har hänt i Nora under de senaste åren, men vi är inte nöjda. Vi vill fortsätta att utveckla vår fina kommun, en kommun vi är stolta över.

I tidskriften Allt om resor har Nora utsetts till Sveriges tredje vackraste stad. Välförtjänt, men ­­­det innebär också ett stort gemensamt ansvar att förvalta och utveckla. Vår ambition är att fler ska upptäcka vår vackra stad och att turismen blomstrar än mer framöver. Det är viktigt för vår handel och övrig näring, så att vi kan fortsätta att ha ett gott utbud av affärer. Nora har mycket att erbjuda, med sin stadskärna, Pershyttan, Bryggeriet och vackra omgivningar. Också i år har Norabor och besökare kunnat åka gratis med Plaskus till Alntorps ö.

Vi vill också kunna erbjuda detaljplaner för exploatering av villatomter, fastigheter och industritomter när intresse finns. Nora kommun har fantastiska miljöer där vi bör se över fler möjligheter att bygga, så att fler kan bo i vår kommun.  Vårt kommunala bostadsbolag arbetar redan med några nya förslag att bygga bostäder centralt i Nora.

Väl fungerande kommunikationer är en viktig faktor för att få vardag och arbetspendling att fungera, därför ser vi fram emot den nya utredningen kring Länspendeln. En fortsatt fiberutbyggnad är också viktig för både tätort och landsbygd.

En av de största satsningar vi har framför oss är projektet Karlsängen med en ny högstadieskola. Projektet kommer att presenteras närmare under hösten. Nytt för i år är att fritidsgården har haft sommaröppet. En riktig succé. Många ungdomar har besökt gården denna sommar. Som socialdemokrat vill jag fortsätta att arbeta för den bästa skolan, vård/omsorgen, ett rikt kultur- och fritidsutbud, bra näringsliv och miljöarbete.

Vi ser hur det politiska läget är spänt i vår omvärld, därför är det viktigt att vi tillsammans skapar en trygg tillvaro i ett demokratiskt samhälle. Välkommen du också att vara med i det arbetet!

Solveig Oscarsson, Kommunstyrelsens ordförande