Cypern – en bortglömd konflikt!

Som riksdagsledamot har man förmånen att få delta i väldigt många olika sammanhang. Det jag nu tänker rapportera om är den resa som jag tillsammans med förste vice talmannen Tobias Billström och tre andra riksdagsledamöter nyligen gjorde till Cypern. Huvudsyftet med resan var att tillsammans med ledande cypriotiska politiker diskutera våra länders framtida samarbeten och Cyperns framtid med utgångspunkt i den pågående återföreningsprocessen.

Många svenskar har ofta någon sorts relation till Cypern, antingen genom att man är en av de ca 120 000 som turistar på ön varje år eller att man själv har varit, eller kanske känner någon, av de totalt 28 000 FN-soldater som tjänstgjorde där mellan 1964-92.

Det är en ganska ung nation som blev självständig så sent som 1960. Men redan 1963 uppstod stridigheter mellan den turkcypriotiska minoriteten (37 procent) och den grekcypriotiska majoriteten och det var alltså efter det som FN kallades in i en insats som fortfarande pågår.

Efter att den grekiska militärjuntan stått bakom en kupp mot Cyperns första president Makarios 1974, så gick Turkiet in med trupper och ockuperade den norra delen av ön. En ockupation som har pågått sedan dess. Hur många svenskar är medvetna om det?

Det har gjorts många försök till att hitta lösningar på konflikten men det har alltid stupat på upploppet.

Landet är medlem i EU sedan 2004 men är enbart representerat av den grekcypriotiska delen då den turkcypriotiska självutnämnda staten enbart är godkänd av Turkiet.

Under vårt besök så träffade vi talmannen, utrikesministern, presidenten, borgmästaren i Famagusta och ett antal parlamentariker och lokalpolitiker. Alla gav oss sin syn på de nu pågående förhandlingarna och för första gången på väldigt länge finns det i alla fall en del som känner ett hopp om en återförening av ön.

Jag vet inte om jag utifrån alla samtal verkligen vågar tro på det men jag kommer verkligen att hålla tummarna och följa fortsättningen med stort intresse. Man hoppas på ett färdigt förslag innan sommaren som sen kan underställas en folkomröstning.

Vid den senaste folkomröstningen om ett förslag röstade den turkcypriotiska sidan ja men den grekcypriotiska röstade nej.

Lennart Axelsson

Riksdagsledamot, Nora