Ett händelserikt 2016

Hunden och jag går vår isiga väg. Han gillar det, men jag är livrädd. Det som skiljer oss åt är bara fallhöjden.

Fallhöjden på händelserna under året har även de varit olika. En blandning av sorg, glädje och framtidstro.  Vi kan nog alla hålla med om att 2016 blev ett händelserikt år: Syrien, Brexit, Trumps seger, Rysslands ambassadör i Ankara mördas, en lastbil kör in i en julmarknad i Berlin och många dödas,  Trumps ministerutnämningar, en oljebolags-VD tillika nära Putinvän blir utrikesminister i USA, för att nämna några händelser.

I Sverige är det speciellt en händelse som har etsat sig fast hos mig. Kommunstyrelsens ordförande i Skurup, Pierre Esbjörnsson (S), avgick strax före jul efter mordbrand och hot mot honom och hans familj från nazister.  Ett oacceptabelt hot mot demokratin.

I Nora har Socialdemokraterna haft en intensiv höst när Vänsterpartiet bröt samarbetet med oss i början på november.  Efter några intensiva förhandlingsveckor fick vi stöd från Miljöpartiet för budget 2017. Precis som Socialdemokraterna, ville Miljöpartiet presentera en budget med helhetsperspektiv och en hållbarhet utifrån ett miljöperspektiv.  Det blev en bra och ansvarsfull uppgörelse, vilket var Socialdemokraternas agenda under hela processen.

Vi har under hela året, och speciellt under hösten, känt ett starkt stöd från våra medlemmar och väljare. Det betyder mycket.  Vi har tagit ansvar under den första halvan av mandatperioden och vi tänker fortsätta med det. Många av våra vallöften har redan hunnit genomföras och fler är på gång. Vi hoppas kunna genomföra dem under andra halvlek.

I april 2017 är det partikongress i Göteborg. Nora representeras av Solveig Oscarsson.

Det är mycket glädjande att vi har fått många nya medlemmar under året. Under november deltog några av dem på steg 1-utbildningen i Hallsberg.

En utmaning som alla partier står inför de närmaste åren är att få fler att engagera sig i politiken. Vi ser gärna att våra medlemmar tar chansen att gå kurser som partiet arrangerar och även bli delaktiga i både partiarbetet och i kommunpolitiken. Vi närmar oss valår och vi välkomnar er medlemmar att delta i partiarbetet under hela valprocessen. Alla insatser är värdefulla.

Under de första månaderna 2017 börjar planeringsarbetet i partiet inför valåret 2018. Under 2017 har vi ett kyrkoval där vi får en uppvärmning inför valet 2018. Listorna inför kyrkovalet börjar bli färdiga.

Under januari behöver vi utse valledare inför 2018. Vi kommer att utse valledarna på Storgruppsmötet i januari.

Med USA-valet färskt i minnet är det av största vikt att vi gör en bra och genomtänkt valrörelse även lokalt här i Nora.  Jag läste en artikel i Aktuellt i Politiken förra veckan, där man ser risken att SD kan bli största partiet i Sverige därför att väljarna hos dem ser en möjlighet att ”röra om i grytan”.

Politiken måste alltid blicka framåt och den ska handla om framtiden, om det samhälle vi vill skapa imorgon. Vi ska vara den politiska kraft som bäst förstår de stora framtidsutmaningarna vi står inför idag. Socialdemokraterna är därför framtidspartiet i svensk politik.

Framtidspartiet Socialdemokraterna är ett parti som ger möjlighet att påverka.

Gott Nytt År till er alla och väl mött 2017

Ulla Bergström