Budgetfullmäktige i adventstid!

Nyss var det höst och plötsligt närmar sig julen med stormsteg. Nu väntar en tid med ledighet tillsammans med familj och vänner. Vi får tända ljus och smaka på glögg och pepparkakor i väntan på julafton.

I helgen stundar julmarknad i Nora med allt som hör julen till. I år hoppas vi på bättre väder än förra året då blåsten saboterade marknaden. Nu hoppas vi på riktig härlig mysig julstämning!

På det politiska planet har det hänt en del de senaste veckorna. Samarbetet med Vänsterpartiet sprack i samband med att en gemensam budget skulle tas fram för 2017. Efter flera möten där vi skulle enas gick det inte längre. Vi hade då kompromissat på flera punkter vad gäller reduceringar och satsningar inför 2017.

Vi socialdemokrater har nu lagt förslag till en gemensam budget med Miljöpartiet. Våra satsningar är bland annat:

• högre tjänstgöringsgrad för vårdpersonal,
  • utökat antal nattjänster inom äldreomsorgen,
  • en miljon till projekt med 6 timmars arbetsdag för personal inom vården.
  • IT i skolan,
  • fortsätta med gratis båtturer med Plaskus,
  • upprustning av Alntorps Ö,
  • ökat föreningsbidrag, kulturbidrag och bidrag till NJOV,
  • komtek,
  • marknadsföring av varumärket Nora,
  • fortsätta arbetet med Allaktivitetshus och konstgräs till fotbollen
  • gång- och cykelväg till nya förskolan,
  • miljösatsningar genom att avsätta medel till klimatklivet för att söka pengar till laddstolpar för elbilar, solceller vid byggnationer, elcyklar till personal.

Det är den budgeten vi kommer att debattera för i kommunfullmäktige den 7 december. På senaste kommunstyrelsen fick inte vi igenom vår budget. Alliansens budget fick flest röster. En något annorlunda situation som innebär att alliansbudgeten är huvudalternativ när budgeten ska klubbas i fullmäktige. Vi hoppas och tror dock att vår och Miljöpartiets budget får flest röster i fullmäktige.

På förra kommunfullmäktige beslutades det om en skatteökning på 50 öre. Vi motiverade det med att vi inom en snar framtid måste bygga eller renovera vår högstadieskola. Det kommer att kosta en del och vi behöver även ha bostäder för våra äldres framtida behov. I Nora så är vi bland de kommuner i länet som har störst andel äldre.

För att klara detta och behålla vår välfärd med god kvalitet behöver vi höja skatten. Trots våra satsningar så måste vi både gasa och bromsa, vilket gör att vi måste se över våra verksamheter och göra nödvändiga reduceringar för att komma i ekonomisk balans.

Vi anser att vi socialdemokrater har lagt en ansvarsfull budget som ser till att utveckla Nora som kommun och locka fler att vilja bosätta sig i Nora. Vi ser också att det byggs bostäder av privata aktörer vilket är mycket glädjande.

Andra delen av Vinterljus tändes i Skolparken och vid Bryggeribron förra helgen, något som fick Nora att lysa ännu starkare.

Fritidsbanken är invigd och vi hoppas på mycket utlåning av fritids- och idrottssaker.

Till nästa vecka går vi ut med information om att bli en språkvän, ett integrationsprojekt som riktar sig till alla medborgare, att just bli en språkvän för att skapa kontaktytor och lära känna varandra över kulturgränser. Det hoppas jag att många skriver upp sig på.

Nu ser vi fram emot att det snart är jul och julefrid och med Lucia som snart är i antågande. Jag vill önska alla en god fortsättning i adventstider och

En Riktigt God Jul!

Solveig Oscarsson